21 grudnia 2011

Działalność Koła Miłośników Lasu i Militariów

Jesteśmy stowarzyszeniem zrzeszającym ludzi różnego wieku i różnych zawodów. Do naszego Koła należy 96 osób, z czego większość to członkowie Akademii Trzeciego Wieku. Cieszy nas jednak fakt,
że w organizowanych imprezach uczestniczą coraz częściej rodziny naszych członków - małżonkowie, dzieci, wnuki oraz znajomi. To stwarza prawdziwie rodzinną atmosferę, a szeroki program działalności sprawia, że tak wiele osób znajduje coś ciekawego dla siebie. Jesteśmy stowarzyszeniem ludzi, którzy kochają las i przyrodę, którym dobro naszych lasów leży głęboko na sercu. Cieszy nas bogactwo i różnorodność naszych lasów. Troszczymy się o to, aby przyszłe pokolenia mogły również korzystać z dobrodziejstw przyrody. W tym celu poszerzamy swoją wiedzę o lesie uczestnicząc w wykładach, oglądając filmy przyrodnicze, sprzątając i zwiedzając okoliczne lasy, jak i dalsze, w czasie wycieczek wyjazdowych, które umożliwiają nam poznanie walorów przyrodniczych i kulturowych oraz miejsc historycznych różnych zakątków naszego kraju. W 2009 roku wysłuchaliśmy 6 wykładów „leśnych". Prelegentami byli pracownicy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie. Każdy wykład był zilustrowany filmami, slajdami. Mogliśmy zapoznać się z zasadami funkcjonowania i strukturą RDLP w Olsztynie, z gospodarką zasobami leśnymi, z rezerwatami Warmii i Mazur, z życiem mieszkańców lasu, z czego nas szczególnie zainteresowały owady i ptaki. Szczególnie żywa była dyskusja nad tematem :"Czy wycinać las?". Wiedzę teoretyczną sprawdzaliśmy „w terenie". Zorganizowanych zostało 20 sobotnich rajdów leśnych, w tym część z nich połączono ze sprzątaniem lasu, z ćwiczeniami z kijkami, w których bierze udział od 20-40 osób. Ważnym odcinkiem naszej działalności, cieszącym się coraz większym zainteresowaniem członków Koła są zawody strzeleckie i szkolenia-treningi strzeleckie. W zawodach strzeleckich bierze udział ok.  30-40 osób. Zorganizowane zostały dwukrotnie. Zwycięzcom wręczono nagrody książkowe, dyplomy, medale i zdobyte odznaki sprawności obronnej. Przeprowadzono trzy razy treningi strzeleckie z broni pneumatycznej, poprzedzone szkoleniami z zakresu bhp na strzelnicy i właściwego zgrywania przyrządów celowniczych w trakcie strzelania. Sprawdzeniem wiadomości zdobytych w czasie imprez organizowanych przez Koło, były konkursy. Przeprowadzono 8 konkursów z nagrodami z wiedzy militarnej, przyrodniczo-leśnej i historycznej.
Anatol Leszczyński

19 marca 2011r. odbyła się wycieczka organizowana przez Koło Miłośników Lasu i Militariów LOK przy ATW w Olsztynie. W Dobrocinie zobaczyliśmy pałac barokowy z pocz.XVIII w., zabytkowy park, w Małdytach - pałac z przełomu XVIII/IX w., w Zielonce Pasłęckiej - kościół barokowy z 1792 r. W kościele, w barokowym ołtarzu, słynący łaskami  obraz Chrystusa Miłosiernego z XVII w. pochodzący z miejscowości Różyszcze na Wołyniu, przy kościele dwa pomniki upamiętniające martylorogię mieszkańców Wołynia.W Elblągu zwiedziliśmy starówkę z katedrą św. Mikołaja, z bramą targową z piekarczykiem, w Kadynach - pałac, przeszliśmy ścieżką przyrodniczo-historyczną do klasztoru Franciszkanów, gdzie znajduje się piękny obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem ozdobiony muszelkami, w Tolkmicku - zabytkowy budynek dworca z 1867 r., basztę gotycką, kościół parafijalny św. Jakuba Apostoła z XV w. Na zakończenie wycieczki odwiediliśmy Kwitajny - wieś z I połowy XVIII w., która przetrwała w zasadzie w niezmienionym kształcie -  założenia parkow, kościół, budynki worskie, zaplecze gospodarcze.  Wróciliśmy trochę zmęczeni, ale pełni wrażeń. Organizatorami wycieczki była Basia Bruzgo i Anatol Leszczyński. Czekamy na następną wycieczkę.
Krystyna Kicowska

26 marca 2011r. członkowie Koła Miłośników Lasu i Militariów LOK przy ATW w Olsztynie spotkali się, jak zwykle w każdą sobotę, w lesie.Teraz wyjątkowo nie po to, żeby wypoczywać a raczej solidnie popracować. Rozpoczęliśmy, jak zwykle na wiosnę, sprzątanie lasu. Tym razem sprzątaliśmy w Leśnictwie Stary Dwór, w Nadleśnictwie Kudypy. Prezes koła Anatol Leszczyński uzgodnił  z Leśniczym Panem Wojciechem Dąbrowskim, przebieg prac, przygotował worki na śmieci i jednorazowe rękawiczki no i oczywiście sprzątał z nami. Przez rok/ bo sprzątaliśmy w tym lesie rok temu również/ puszek, butelek, torebek foliowych i innych śmieci zebrało się sporo, ale tak jakby mniej niż w ubiegłym roku. Pocieszające. Zobaczymy jak będzie w innych rejonach. Bo akcję sprzątania dopiero zaczęliśmy. Będziemy pracować również w następne wiosenne soboty.

Członkowie Koła Miłośników Lasu i Militariów LOK przy ATW w Olsztynie 7 kwietnia 2011 r. obchodzili II rocznicę powstania Koła. Uroczystość odbyła się w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie. Zaszczycił nas swoją obecnością Pan Tadeusz Pampuch, który przeprowadził bardzo ciekawy wykład pt."Gospodarka łowiecka w województwie warmińsko-mazurskim". Następnie Prezes Koła Anatol Leszczyński  podsumował okres dwuletniej działalności przedstawiając ciekawą statystykę. Dla wszystkich było zaskoczeniem, że  zrealizowanych zostało 14 wycieczek, w czasie których zwiedziliśmy 5 puszcz, 19 parków narodowych i rezerwatów przyrody, przeszliśmy 24 ścieżki przyrodnicze, leśne, przyrodniczo-historyczne. Mogliśmy zobaczyć fortyfikacje na terenie 12 obiektów, zwiedziliśmy 22 muzea, podziwialiśmy 22 zamki i pałace, 42 kościoły, 12 cerkwi, 3 synagogi, 8 zakonów, 3 stadniny koni, 2 skanseny, hutę szkła. Odwiedziliśmy 11 cmentarzy wojennych z okresu I i II wojny światowej, 2 obozy jenieckie, obóz koncentracyjny  w Majdanku. Zwiedziliśmy przekaźnik radiowo-telewizyjny koło Suwałk,śluzę i maszynownię w Gui. Zorganizowano 1 spływ Krutynią, kulig z ogniskiem, 15 konkursów z upominkami, 5 zabaw tanecznych. Sekcja haftu i malarstwa wystawiała swoje prace 17-krotnie, odbyło się 19 treningów strzeleckich i przeprowadzono 6-krotnie zawody z broni sportowej. 37 członków Koła otrzymało Odznaki Sprawności Obronnej I, II, III stopnia. Odbyło się 49 rajdów ścieżkami pobliskich lasów Nadleśnictwa Olsztyn i Kudypy. Las sprzątaliśmy 8 razy, uzbieraliśmy 89 worków śmieci. Ale najważniejsze, że w okresie dwóch lat znacznie więcej wiemy o lesie i jego mieszkańcach. Dzięki przychylnemu stosunkowi Dyrektora RDLP w Olsztynie Pana Jana Karetko nasze spotkania klubowe odbywają sie w pomieszczeniach Dyrekcji, a na comiesięcznym zebraniu leśnicy przekazują nam swoją wiedzę, doświadczenia . Wysłuchaliśmy 19 wykładów "leśnych" m.in. o rezerwatach, naturze 2000, wilkach, ptakach, owadach, parkach, ekonomice lasu, zarządzaniem w lasach, o łowiectwie. Nabytą wiedzę staramy sie przekazać naszenu otoczeniu - rodzinie, znajomym. Wszyscy członkowie Koła otrzymali pamiątkowe breloczki, a swoje wspomnienia wymieniali przy "suto" zastawionym stole. Były ciasteczka, cukierki, napoje. Przeglądano kronikę Koła, w której znajdują się zdjęcia z wszystkich ważniejszych imprez i wydarzeń z dwuletniegookresu.
Do następnego jubileuszu.

14 kwietnia 2011. Koło Miłośników Lasu i Militariów LOK przy ATW w Olsztynie zo...rganizowało wycieczkę do Bartąga. Prowadzącym był prezes koła Anatol Leszczyński. Zwiedziliśmy zabytkowy kościół pod wezwaniem świętego Jana Ewangelisty i Opatrzności Bożej w Bartągu - Diecezjalne Sanktuarium Bożej Opatrzności erygowane przez bp.Jana Obłąka 24.IV.1984r. Wieś lokowana na prawie chełmińskim w 1345r, a pierwszy kościół zbudowano w 1348 r. Ciekawie o historii wsi i kościoła, zabytkowych wyposażeniach kościoła, opowiadał proboszcz parafii. Otrzymał od nas na pamiątkę świąteczne jajko wykonane przez Krystyne Kicowską. Zwiedziliśmy też cmentarz, na którym kwitły piękne wiosenne kwiaty. Część grupy wróciła do Olsztyna autobusem, a reszta pieszo, piękną trasą wzdłuż jeziora Bartążek. Po drodze było ognisko, kiełbaski.To była fajna wyprawa za miasto. Dotarło do nas,że tak mało wiemy o najbliższych sąsiadach, a wystarczy ulgowy bilet za 1,80 zł.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w galerii.

Koło Miłośników Lasu i Militariów LOK przy ATW w Olsztynie 30 kwietnia 2011r. wybrało się na kolejne zwiedzanie poolsztyńskich miejscowości. Tym razem naszym celem była Ruś. Zwiedziliśmy "górską" wieś na Warmii.Wracaliśmy pieszo, wzdłuż rzeki Łyny i jeziora Bartążek. Po drodze złożyliśmy życzenia parze młodych.  Była piękna pogoda, dopisywały humory, a jak piękna jest wiosna można zobaczyć na zdjęciach.

21 maja 2011 r. odbył się rajd na trasie: pętla autobusu nr 26 przy ulicy Jagiellońskiej, wzdłuż rzeki Wadąg do jeziora Wadąg, następnie powrót przez Zalbki do przystanku MPK przy  byłej Fabryce Mebli. Po drodze odwiedziliśmy na działce Zosię i Włodka Siemianowskich. Podziwialiśmy piękne zagospodarowanie działki, wypiliśmy szampana za zdrowie Zosi i ruszyliśmy w dalszą drogę. Po trzech kilometrach dotarliśmy do jeziora Wadąg, gdzie zrobiliśmy krótki postój na posiłek. Wracaliśmy wzdłuż jeziora, gdzie spotkaliśmy brodzące po brzegu stado byczków wyjadających młode pędy roślin. Przeszliśmy przez most na rzęce Wadąg w  Zalbkach i lasem wróciliśmy do Olsztyna.

Dzień Polskiej Niezapominajki - święto przyrody obchodzone corocznie 15 maja, mające na celu promowanie walorów, stałe przypominanie o ochronie środowiska i zachowaniu różnorodności biologicznej Polski. Święto ma również na celu zachowanie od zapomnienia ważnych chwil w życiu, osób, miejsc i sytuacji. "Polska Niezapominajka" jest świętem szczególnym dla członków Koła Miłośników Lasu i Militariów.Tym razem obchodziliśmy to święto w trakcie sobotniego rajdu 14 maja na terenie Leśnictwa Wadąg. Pięknie w tym roku zakwitły niezapominajki, a pierwsze kwiatki znalazła Luiza Brokowska, za co otrzymała od wiceprezesa Koła Michała Kłębukowskiego "słodką nagrodę", którą poczęstowała innych uczestników rajdu.
Krystyna Kicowska

28 maja 2011r. Koło Miłośników Lasu i Militariów  zorganizowało wycieczkę autokarową " Górska Twierdza na Mazowszu". W wycieczce wzięło udział 57 osób. Zwiedziliśmy Skansen Kurpiowski w Nowogrodzie - jedno z największych w Europie muzeów urządzonych na powietrzu. Ponad 3000 eksponatów i 23  budynki na obszarze 3,5 ha pięknie położone w zakolu rzeki Narwi, tworzą niepowtarzalny klimat minionych wieków. Następnie pojechaliśmy do Drozdowa. Jest to wieś malowniczo położona na terenie Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, około 8 km na wschód od Łomży. Zwiedziliśmy Muzeum Przyrodnicze, mieszczące się w dawnym dworku Lutosławskich. Dowiedzieliśmy się wiele o losach /często tragicznych/ tej rodziny oraz o ich wielkim przyjacielu Romanie Dmowskim, który ostatni okres swojego życia spędził właśnie w Drozdowie.   W głębi parku muzealnego, w pobliżu stawu, przeszliśmy ścieżkę przyrodniczą, gdzie mogliśmy się zapoznać z środowiskiem łęgów nadrzecznych, od kilkudziesięciu lat niezmienionych przez człowieka. W parku oglądaliśmy rzeźby wykonane przez ludzi niedowidzących i niedosłyszących.  Koło Piątnicy zatrzymaliśmy się żeby oglądnąć carskie forty wybudowane w XIX i XX wieku, a w Łomży zjedliśmy obiad i zwiedziliśmy starówkę. Tam też zrobiliśmy sobie zdjęcie z Hanką Bielicką. Piękna, wiosenna pogoda sprzyjała nam przez cały dzień.

25 czerwca zakończyliśmy rajdowanie  w tym roku akademickim. Była piękna pogoda, dopisały humory i były też niespodzianki. Prezes Koła Anatol Leszczyński otrzymał piękny wieniec z polnych kwiatów  a uczestnicy rajdu na pamiątkę ciekawe książki, poczęstowani zostali cukierkami. Impreza odbyła się w uroczej scenerii nad jeziorem Trackim. Dopisała frekwencja, mamy nadzieję, że po wakacjach będziemy wędrować jeszcze w większym gronie. Zapraszamy na zebranie 6 października o godzinie 15.00 w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Olsztynie, a później na rajdy i wycieczki zgodnie z planem. Mamy nadzieję, że będą również chętni na treningi strzeleckie, które również zostaną wznowione w październiku. Miłych, ciekawych a  przede wszystkim zdrowych wakacji Zarządowi ATW i wszystkim członkom Akademii życzy Zarząd KMLiM LOK przy ATW w Olsztynie.